Saturday, May 29, 2010

Lelaki kacak hadis yang menarik


Rasulullah saw bersabda : " Bila seseorang lelaki itu mati dan saudaranya sibuk dengan pengebumiannya , berdiri lelaki yang betul-betul kacak di bahagian kepalanya . Bila mayatnya di kapan , lelaki itu berada diantara kapan dan si mati .

Selepas pengebumian , semua orang pulang ,2 malaikat mungkar dan nakir datang ke dalam kubur dan cuba memisahkan lelaki kacak itu daripada si mati supaya si mati bersendirian dan malaikat-malaikat dapat menyoal si mati mengenai ketaatannya kepada Allah .Tetapi lelaki kacak itu berkata :

" Dia dalah temanku , dia adalah kawanku . Aku takkan meninggalkannya walaupun seorang diri . Jika kamu ditugaskan untuk menyoal lakukanlah tugasmu . Aku tidak boleh meninggalkannya selagi aku tidak dapat pastikan dia di masukkan ke dalam syurga ".

Selepas itu , dia berpaling pada temannya dan berkata , " Aku adalah al Quran yang kadang-kadang kamu membacanya , kadang-kadang dengan suara yang nyaring dan kadang-kadang dengan suara yang perlahan . Jangan bimbang . Selepas soal siasat dari Mungkar dan Nakir kamu tidak akan bersedih " .

Selepas soal siasat selesai , lelaki kacak mengatur untuknya daripada al Mala'ul A'laa ( malaikat dalam syurga ) tempat tidur dari sutera yand dipenuhi bauan kasturi .



No comments:

Post a Comment