Wednesday, June 2, 2010

wanita itu rumput semalu

Pada suatu hari , Rasulullah saw berjalan-jaln bersama puteri baginda , Saidatina Fatima ra,setibanya mereka di sebuah pohon tamar,Fatimah terpijak pohon semalu dan menyebabkan kainya berdarah lalu mengadu kesakitan .

Fatimah mengatakan kepada bapanya mengapalah pokok semalu itu ada di situ dengan nada yang sedikit marah . Rasulullah dengan tenang berkata kepada puteri kesayangannya itu bahawasanya pohon semalu itu amat berkait rapat dengan wanita . Fatimah terkejut . Rasulullah menyambung kembali kata-katanya. Para wanita hendaklah mengambil daripada pengajaran daripada pohon semalu in daripada 4 aspek .

Pertama , pohon semalu akan kuncup apabila ianya disentuh . Ini boleh diibaratkan ,bahawa wanita perlu mempunyai perasaan malu (pada tempatnya) .

Kedua ,semalu mempunyai duri untuk mempertahankan dirinya . Oleh itu , wanita perlu mempertahankan diri dan maruah sebagai wanita muslim .

Ketiga , pohon semalu mempunyai akar tunjang yang kuat mencengkam bumi . Ini bermakna wanita solehah perlulah mempunyai keterikatan yang sangat kuat dengan Allah Rabbul Alamin .

Dan akhir sekali semalu akn kuncup dengan sendirinya apabila menjelang senja .Oleh itu ,para wanita sekalian , kembalilah ke rumah kamu apabila hari semakin senja .

Ambillah pengajaran dari pohon semalu walaupun ianya hanyalah tumbuhan yang kecil .

No comments:

Post a Comment