Saturday, May 15, 2010

selangkah ke alam pekerjaan



Kadang-kadang keadaan membuatkan kita menjadi berdikari.Setuju tak ? Tanggal 17 Mei 2010 kami telah mendaftar untuk menjalani praktikal di sebuah pusat penyelidikan di sebuah IPTA .Seawal pagi telah sampai ada yang datang samada dengan parents ataupun datang sendiri.Namun aku dan seorang sahabat memilih untuk datang sendiri.Ingin berdikari katanya.Ibu ingin menghantar namun ku tegaskan tidak perlulah untuk menghantarkan ku kesan bukan niat untuk menghalang namun tidak mahu menyusahkan.Biarlah anakmu ini belajar untuk berdikari.Alhamdulillah kami selamat sampai.Daftar bersama-sama teman yang lain.Pertama kali datang ke sini sangat teruja.Subahanaallah cantik pemandangan di sini.Dengan penempatan kami kaum hawa di sini berlatar belakangkan bukit yang menghijau dan tambahan lagi desa kamilah yang paling tiggi diatas bukit.Dari jauh dah nampak.


Desa kami terletak diluar kampus manakala pelajar lelaki pula di dalam kampus.Minggu pertama hingga ketiga alhamdulillah perkhidmatan bas masih disediakan , jadi dapatlah kami mengurangkan penggunaan tenaga dan kudrat kami mendaki dan turun bukit.Masuk minggu ke-4 kami terpaksalah berjalan Tidak dapat kami bayangkan kami perlu melalui semua ini. Namun setelah menjadi rutin harian kami kepenatan itu tidak terasa lagi.Alah bisa tegal biasa.Perjalanan kami memakan masa lebih kurang setengah jam.

Di makmal pula staf-staf pula baik dan bersedia membantu kami yang dalam proses pembelajaran.Kami diperkenalkan dengan peralatan-peralatan yang lebih moden berbanding yang terdapat di makmal kami.

Kemesraan di kalangan teman-teman kian akrab dan rapat.Susah senang di kongsi bersama memandangkan keluarga tiada di sisi tidak kira sesama muslim atau pun non muslim.



Hari berganti hari , minggu berganti minggu waktu untuk pulang kian hampir .Sedih menyelubungi hati untuk meninggalkan tempat ini kerana tahu entah bila diri ini akan sampai lagi ke sini .Disinilah banyak kami menimba ilmu dan mencipta kemesraan antara kami. Setiap perkara yang dilalui banyak mematangkan diri dan semoga membuatkan diri kita tabah menghadapi masa hadapan.



















No comments:

Post a Comment