Sunday, October 17, 2010

wasiat imam syafie

Sebelum Imam Syafie wafat, beliau sempat berpesan kepada muridnya serta umat Islam umumnya. Berikut adalah kandungan wasiat tersebut: " Barangsiapa yang ingin meninggalkan dunia dalam keadaan selamat maka hendaklah ia mengamalkan 10 perkara:
1. Hak kepada diri: mengurangkan tidur, mengurangkan makan, percakapan dan berpada-pada dengan rezeki yang ada.
2. Hak kepada malaikat maut: mengqadakan kewajipan-kewajipan yang tertinggal, mendapatkan kemaafan dari orang yang dizalimi, membuat persediaan untuk mati dan merasa cinta kepada Allah.
3. Hak kepada kubur: membuang tabiat suka menabur fitnah, tabiat kencing merata-rata, memperbanyakkan solat tahajjud dan membantu orang yang di zalimi.
4. Hak kepada Munkar dan Nakir: tidak berdusta, berkata benar, meninggalkan maksiat dan nasihat menasihati.
5. Hak kepada mizan: menahan kemarahan, banyak berzikir, mengikhlaskan amalan dan sanggup menahan kesulitan.
6. Hak kepada sirat: membuang tabiat suka mengumpat, warak, suka membantu orang beriman dan suka berjamaah.
7. Hak milik kepada Malik: menangis lantaran takutkan Allah swt, berbuat baik kepada ibubapa, bersedekah ketika terang-terangan serta sembunyi dan memperelokkan akhlak.
8.Hak kepada Ridhzuan: merasa redha kepada qadha' ALLAH, bersabar menerima bala, bersyukur ke atas nikmat ALLAH dan bertaubat dari melakukan maksiat.
9. Hak kepada Nabi Muhammad saw: berselawat ke atasnya, berpegang dengan syariat, bergantung kepada al sunnah ( hadith), menyayangi para sahabat dan bersaing dalam mencari kelebihan dari ALLAH.
10. Hak kepada ALLAH swt: mengajak manusia kearah kebaikan, mencegah dari kemungkaran, menyukai ketaatan dan membenci kemaksiatan.

No comments:

Post a Comment