Sunday, October 3, 2010

Si Kecil

Bismillahirahmanirahim


Alhamdulillah masih diberi peluang dan kesempatan untuk mencoretkan sedikit perkongsian. Terlalu sibuk dengan asignment, kuiz, test, presentation dan projek. Apapun moga dipermudahkan segala urusan bersama sahabat-sahabt yang lain..

Alhamdulillah selesai juga Young Preneurs Expo UMT yang berlansung selama 3 hari ( 1-3 oktober 2010 ) di Terengganu Trade Center (TTC). Pengalaman yang amat bernilai dan berharga.

Kembali kepada topik asal ana ingin kongsikan:-

Perkongsian 1

Sewaktu sedang menunggu masuk waktu maghrib di salah satu pasaraya yang berhampiran TTC, satu panorama menarik pemerhatian diri ini. Si kecil lingkungan 5 tahun sedang mengikuti ibunya mengambil wudu'. Pengajaran yang baik. Si kecil itu mengikut pergerakan ibunya. Comel. Solat bersebelahan ibunya setelah selesai berwudu'. Terharu hati ini saat ibunya bersiap memakai tudung, si anak kecil ini mengemas telekungnya dan ibunya dan memasukkanya ke dalam beg.. Subahanallah sungguh murni hati si anak kecil ini. Renungkanlah.Walllahua'lam.

Perkonsian 2

Berlaku sewaktu dalam perjalanan untuk solat asar pada hari yang sama. Muncul seorang kanak-kanak lelaki mungkin lebih kurang adik ana kot dalam 6,7 tahun. Comel. So, ana sapu kepala dia macam selalu buat pada adik. Dia tengok je. Ana senyum. Masuk sahabat ana, bagitau ana budak tu cakap " mende kakak tu pegang orang", sambil baiki rambut dia yang terpacak.. silap ana tak perasan dia baru keluar dari tandas sikat rambut mungkin. Susah juga nak buat rambut terpacak. Maafkan akak tak perasan.hehehe.

Perkongsian 3

Hampir sama dengan cerita pertama. Bezanya si comel ni usianya dalam 3,4 tahun. Ibunya sedang solat, dia duduk diam sebelah ibunya. Baik sangat. Mungkin sesetengah kanak-kanak seusianya aktif macam adik ana. Suka explore. Sampai ibunya solat still ditempat sama. Mendengar nasihat ibunya yang tidak membenarkannya kemana-kemana. Patuh dan akur.wallahua'lam.



* perkongsian bersama =)

2 comments:

  1. Si kecil, insan tidak berdosa. Gelagat bermacam rupa, kadang-kadang boleh buat kita ketawa :D Didiklah mereka, moga menjadi insan berguna untuk agama :) InsyaAllah hidayah, masanya akan tiba buat enti bergelar seorang ibu kelak.

    Boleh ana sambut bayi enti? :)
    Waallahua'lam.

    ReplyDelete
  2. Si kecil juga insan yang bersih ibarat kain putih, ibubapalah yg menentukan dan menorakkan mereka.. betul ent gelagat mereka boleh membuatkan kita tertawa dan tersenyum tanpa disedari... =)

    wallahua'lam

    ReplyDelete